Zdrava hrana

Najbolja (i najgora) hrana za dobru probavu

Probavni sustav razgrađuje hranu na hranjive tvari i iz njih crpi energiju koje tijelo koristi za sve njegove funkcije.
Neke vrste hrane, uključujući povrće i jogurt, mogu pomoći ovom procesu probave dok konzumacija nekih drugih može rezultirati problemima s probavom.
Kod nekih ljudi probavni problemi mogu dovesti do simptoma koji uključuju:

  • nadutost
  • plin
  • zatvor
  • proljev
  • mučnina
  • povraćanje
  • žgaravica

Pokušat ćemo vam obratiti pozornost na namirnice koje su dobre za probavni sustav ali i na one koje bi trebali izbjegavati.

Hrana koja pomaže probavi

Proces probave započinje čim hrana uđe u tijelo kroz usta. Tijelo hranu pomiče kroz probavni sustav, koji ju razgrađuje na manje, korisnije dijelove.
Razne namirnice mogu pomoći u različitim fazama ovog procesa. Na primjer, neki pomažu probavi u želucu, dok drugi podržavaju crijeva.

Vlakna su ključna za zdravlje probave uopće. Ako osoba nije navikla često jesti vlakna, najbolje je polako povećati unos vlakana, počevši od topljivih vlakana, poput zobenog brašna, jabuka i banana.
U prehranu dodajte otprilike jednu porciju vlakana, svaka 4–5 dana. Prebrzi povećani unos vlakana može biti loš za probavu.
Pijenje puno vode je također važno, jer se kombinira s vlaknima i dodaje masu stolici.
Specifične namirnice koje su dobre za probavu uključuju:

Hrana koja sadrži đumbir
Đumbir je biljka koja može smanjiti nadutost i druge probavne tegobe.
Osušeni đumbir u prahu izvrstan je začin za aromatiziranje jela, a također se mogu koristiti kriške korijena đumbira kako bi napravili čaj.
Odaberite kvalitetan prah korijena đumbira za aromatiziranje jela. Za čaj izaberite svježi korijen đumbira za najbolje rezultate.
Nezasićene masti
Ova vrsta masti pomaže tijelu da upije vitamine. Također se kombinira s vlaknima kako bi se potaknuo rad crijeva.
Biljna ulja poput maslinovog ulja dobar su izvor nezasićenih masti.
Mast uvijek konzumirajte umjereno. Na primjer, za odraslu osobu koja slijedi dijetu od 2.000 kalorija dnevno, unos masti ne smije prelaziti 77 grama dnevno.
Povrće s kožom
Povrće je bogato vlaknima, što je važno hranjivo sredstvo za probavu. Vlakna stimuliraju crijeva da izmještaju stolicu iz tijela.
Kožice povrća često su bogate vlaknima, a najbolje je konzumirati ih cijele. Neko povrće s kožom bogatom vlaknima uključuje krumpir, grah i mahunarke.
Voće
Mnogo voće je također bogato vlaknima. Sadrže i vitamine i minerale koji su dobri za probavu, poput vitamina C i kalija.
Na primjer, jabuke, naranče i banane su hranjivo voće koje bi moglo pomoći u probavi.
Cjelovita hrana
Hrana iz cjelovitih žitarica također ima visok sadržaj vlakana koji pomaže probavi. Tijelo polako razgrađuje cjelovite žitarice, što pomaže u kontroli razine šećera u krvi.
Dostupna je mnogo cjelovitih žitarica, uključujući smeđu rižu i kvinoju.
Jogurt
Mnogi proizvodi od jogurta sadrže probiotike. To su žive bakterije i kvasci koji mogu imati koristi za probavni sustav.
Kefir
Kefir je fermentirani mliječni napitak koji je zasitan i sadrži probiotike. Kao što je već spomenuto, ovo može promovirati bolju probavu i zdravlje crijeva.
Lisnato zeleno povrće
Listnasto zeleno povrće prepuno je hranjivih sastojaka koji su korisni za probavu.
Prema članku u časopisu Nature Chemical Biology, ovo povrće sadrži i sulfokinovozu. Ovo je šećer koji može hraniti zdrave bakterije u želucu i tako pospješiti probavu.

Što izbjegavati

Iako su većina namirnica sigurne dok god se konzumiraju umjereno, neke treba potpuno izbjegavati ako vas muči probava.
Neke namirnice i pića povećavaju rizik od naduvavanja, žgaravice i proljeva. Primjeri uključuju:

  • umjetna sladila, poput šećernih alkohola
  • gazirana pića ili pića zaslađena šećerom
  • rafinirani ugljikohidrati, poput bijelog kruha
  • alkohol
  • mliječna ili bijela čokolada
  • hrana s visokim udjelom zasićenih masti, poput sira i vrhnja
  • kava i druga pića koja sadrže kofein
  • jako začinjena hrana

Neke navike također mogu ometati probavu, poput prebrzog jedenja i ležanja odmah nakon jela.
Tijelu može trebati duže da probavi velike obroke, što kod nekih ljudi može biti problematično. Kako biste poboljšali probavu, najbolje je jesti nekoliko malih obroka umjesto jednog velikog.
Međutim, probavni sustav se razlikuje kod svakoga od nas. Na primjer, neki ljudi mogu imati intoleranciju na hranu i alergije, dok drugi nemaju.
Liječnik može preporučiti osobama s probavnim smetnjama poput ovih da vode dnevnik hrane. Ovo može pomoći u prepoznavanju hrane i pića koji pokreću probavne probleme.

Ukratko

Većina namirnica koje poboljšavaju probavu bogate su hranjivim sastojcima poput vlakana. Primjeri hrane bogate vlaknima uključuju povrće i cjelovite žitarice.
Neki ljudi skloni probavnim smetnjama mogu imati koristi od jedenja manjih obroka, kao i od konzumiranja zdrave količine vlakana i izbjegavanja svih “loših” namirnica.
Ako se probavni problemi nastave nakon što izvršite ove promjene, najbolje je potražiti savjet liječnika i liječnika. Medicinsko stanje, poput sindroma iritabilnog crijeva, može drastično utjecati na probavu.

[]
Košarica
Vaša košarica je prazna.

Dodajte neki od proizvoda u košaricu pa se vidimo ovdje... ;)